Typy přístupu

Typy přístupů slouží k zaznamenávání událostí v docházkovém systému (příchod, odchod, pauza, lékař, služební výjezd, …). Podle zaznamenaných přístupů se buď počítá nebo nepočítá odpracovaná doba během pracovních plánů. Události se zaznamenávají pomocí HW nebo SW docházkových čteček, záznamy nalezneme v přehledu přístupů nebo v náhledu dne u jednotlivých uživatelů. V přehledu přítomnosti se pak zobrazuje poslední zadaný přístup zaměstnance.

Editace typů přístupu

V AdministraceTypy přístupů je možné editovat již vytvořené typy přístupů nebo přidávat nové. Každý typ přístupu má svůj název a text tlačítka čtečky. Pod názvem se zobrazují přístupy v přehledu přístupů a v náhledu dne, text tlačítka čtečky se zobrazuje ve čtečkách. Název a text tlačítka čtečky mohou být stejné hodnoty nebo lze zvolit jiný text tlačítka čtečky (např. pro úsporu místa).

Každý typ přístupu má také svoji ikonu a barvu. Tyto prvky slouží k nastavení grafického zobrazení v některých čtečkách.

Vytvořené přístupy se přiřazují do čteček v editaci čteček (AdministraceČtečky) v záložce Typy přístupů.

Nejdůležitější u typu přístupu je funkce typu přístupu, která určuje chování zadané události a její vliv na docházku.

vstup

Událost s funkcí Vstup značí příchod do práce, ať už se jedná o příchod na začátku pracovní směny nebo příchod z pauzy, od lékaře či ze služebního výjezdu.

Pokud je událost s funkcí Vstup zadaná během pracovního plánu, odpracovaná doba se počítá od této události. Pokud je událost s funkcí Vstup zadaná mimo pracovní plán, odpracovaná doba se počítá od začátku pracovního plánu. Pokud je uživatel přítomen mimo svůj pracovní plán (má zadané přístupy), vzniká v docházce tzv. nenaplánovaný přesčas. Počítání odpracované doby je závislé na nastavení pracovní směny.

výstup

Událost s funkcí Výstup je opakem události s funkcí Vstup, znamená odchod z práce a tedy také konec počítání odpracované doby.

Pokud je událost s funkcí Výstup zadaná během pracovního plánu, odpracovaná doba se počítá do této události. Pokud je událost s funkcí Výstup zadaná mimo pracovní plán, odpracovaná doba se počítá do konce pracovního plánu. Pokud je uživatel přítomen mimo svůj pracovní plán (má zadané přístupy), vzniká v docházce tzv. nenaplánovaný přesčas. Počítání odpracované doby je závislé na nastavení pracovní směny.

pauza

Událost s funkcí Pauza se zadává ve chvíli, kdy uživatel odchází na svou pauzu a očekává se jeho příchod zpět do práce po uplynutí přestávky.

Pokud je přístup s funkcí Pauza zadaný mimo plán pauzy nebo pokud uživatel strávil na pauze delší dobu (dle nastavení pracovní směny), vzniká chyba docházky.

k lékaři

Událost s funkcí K lékaři slouží jako odchod k lékaři. Očekává se, že uživatel má v docházce vložený plán Lékař (ručně vložený plán nebo schválenou žádost). Pokud uživatel nemá v době, kdy si zadal tento přístup, vložený plán lékaře, vznikne chyba docházky.

volný lékař

Stejně jako událost s funkcí K lékaři slouží pro zaznačení odchodu k lékaři, ale neočekává se vložený plán Lékař.

služební výjezd

Událost s funkcí Služební výjezd slouží jako odchod na služební výjezd. Očekává se, že uživatel má v docházce vložený plán Služební výjezd (ručně vložený plán nebo schválenou žádost). Pokud uživatel nemá v době, kdy si zadal tento přístup, vložený plán služebního výjezdu, vznikne chyba docházky.

volný služební výjezd

Stejně jako událost s funkcí Služební výjezd slouží pro zaznačení služebního výjezdu, ale neočekává se vložený plán Služební výjezd.

Systém nabízí také doplňkové typy přístupu, které mají speciální chování.

kouřová pauza

Typ přístupu s funkcí kouřová pauza slouží k zaznamenávání kouřových pauz: https://help.sysdo.cz/kourove-pauzy/.

dovolená

Zadaný typ přístupu vytvoří v docházce uživatele související plán Dovolená.

Plán dovolené se vytvoří v závislosti na tom, kdy je přístup (Dovolená) zadán a na tom, jaká je nejmenší jednotka dovolené povolená pro firmu (den, půlden, hodina) – vkládá se taková jednotka dovolené, která se do intervalu (plánu práce) vměstná (podle hodnoty odpracovat).
Pokud na den, kdy je přístup (Dovolená) zadán, již není možné dovolenou naplánovat, plán dovolené se vytvoří až následující den.
Plán dovolené je ukončen zadáním přístupu (Vstup).

soukromý odchod

Zadaný typ přístupu vytvoří v docházce uživatele související plán Soukromý odchod:

  1. Soukromý odchod zadaný během pevné (základní) části směny – (plán) soukromý odchod je vytvořen od přístupu (Soukromý odchod) po konec pevné části (pracovní směny).
  2. Soukromý odchod zadaný po pevné (základní) části směny – (plán) soukromý odchod se vytvoří následující den, přístupem (Vstup) následujícího dne se plán soukromého odchodu ruší nebo zkracuje.
  3. Soukromý odchod zadaný před pevnou (základní) částí směny – (plán) soukromý odchod je vytvořen tentýž den, přístupem (Vstup) se soukromý odchod zkrátí.

V pružné části směny se soukromý odchod chová jako odchod.

Doba soukromého odchodu se nepočítá do odpracované doby, uživatel nemusí být přítomen během pevné (základní) části směny a nevznikne chyba docházky

náhradní volno

Fungovaní je naprosto stejné jako u soukromého odchodu.

příchod od lékaře

Zadaný typ přístupu vytvoří v docházce uživatele související plán Lékař:

  1. Příchod od lékaře zadán jako první přístup během dne – doba strávená u lékaře trvá od začátku pevné (základní) části směny po zadání přístupu (Příchod od lékaře).
  2. Příchod od lékaře následuje po (odchodu) k lékaři – doba strávená u lékaře trvá od přístupu (K lékaři) po přístup (Příchod od lékaře).

Doba strávená u lékaře se počítá jako doba odpracovaná, záleží ale také na nastavení pracovní směny (plány práce a pauz, hodnota zaokrouhlení, …).

SALDO

Tento typ přístupu u určitých modelů čteček (ZPad, BioPad-A a ACS-line FT500(F)) zobrazí informace o docházce. Nemá vliv na docházku samotnou.

Editace událostí

Pokud si zaměstnanec zapomene zadat přístup nebo je přístup zadán (nebo automaticky rozpoznán) špatně, může administrátor (správce docházky) ručně zasáhnout.

Pomocí volby (+) Událost v záložce Plán (menu a náhled dne) nebo v záložce Přehled přístupů je možné do docházky uživatele ručně vložit přístup i zpětně. Ruční přístup může vzniknout také opravou chyby docházky.

 

Události je také možné editovat – lze změnit typ přístupu (např. z odchod na příchod) nebo lze typ přístupu z(ne)platnit. Neplatný přístup se nezapočítává do docházky.

Veškeré změny prováděné na přístupech jsou uchovávány a historie těchto změn je k nahlédnutí v editaci přístupu.

Sledovaná doba na aktivitě

thumbnailWORK

Typy přístupu s funkcí Vstup a Příchod od lékaře lze spárovat s aktivitou, která má atribut sledovaná doba. Tímto způsobem je možné sledovat dobu strávenou různými aktivitami (činnostmi): https://help.sysdo.cz/sledovana-doba-na-aktivite/.

6 thoughts on “Typy přístupu

  1. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat jestli lze zadat v průběhu pracovní doby odchod na nemoc. Zaměstnanec měl pracovní úraz a odešel dřív domů. Neschopnost by měla být zadána od data, ale on odpracoval část pracovní doby.
    Děkuji
    Melegová

    1. Vážená paní Melegová,

      děkuji za Váš dotaz. Typ plánu nemoc se zadává pouze na celé dny, resp. na celé pracovní plány.

      Je možné upravit pracovní plán tak, aby začínal po odchodu zaměstnance. Tento plán překryjeme plánem nemoci.

      Dále na dobu, kdy byl zaměstnanec v práci, přidáme plán kompenzace. Zaměstnanec tak nepřijde o odpracovanou dobu.

      S přáním příjemného dne
      Petra Hurychová

  2. Dobrý den,
    jak nastavím typ události “Paragraf”? ( ošetřování člena rodiny )
    S pozdravem
    Marcel Králík

    1. Dobrý den, vážený pane Králíku,

      událost typu paragraf nebo ošetřování člena rodiny neexistuje. Pro zaznamenání nepřítomnosti typu ošetřování člena rodiny se používají plány – v tomto případě konkrétně plán Ošetřování člena rodiny.

      V záložce Plán u konkrétního uživatele z rozbalovacího menu vyberete [+] Plán a jako typ plánu zvolíte Ošetřování člena rodiny.

      S přáním příjemného dne
      Petra Hurychová

  3. Dobrý den,

    pokud docházku importuji do Excelu je možné trvale odstranit/skrýt některé položky, které jako firma nikdy nevyužijeme? Např. sick day, otcovská dovolená atd?
    S pozdravem
    Lucie Mojdlová

    1. Dobrý den, vážená paní Mojdlová,

      tím, že je report ve formátu XLS plně uživatelsky editovatelný soubor, můžete si v něm ponechat jen ty položky, které využijete a ostatní sloupečky odstraníte.
      Pokud byste chtěli nechat report upravit zásahem programátorů, jednalo by se o CUSTOM REPORT (report na míru dle vlastního návrhu), který je zpoplatněn.

      Více o reportech se dozvíte zde: https://help.sysdo.cz/reporty/.

      S přáním příjemného dne
      Petra Hurychová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *